KENAPA SARAPAN PAGI PENTING~!!

Ramai antara kita yang selalu tidak berkesempatan untuk sarapan. Tak kurang juga ada yang sengaja elak untuk sarapan pagi dengan alasan takut gemuk..NO..NO..NO.. persepsi anda salah~!

Sarapan pagi adalah rutin yang sangat penting buat pengetahuan anda semua..kenapa ia penting??

1) Sarapan dapat memenuhi nutrisi yang diperlukan badan
  • mengelak daripada sarapan pagi akan menyebabkan badan anda susah untuk menyerap vitamin dan nutrisi yang diperlukan. Apa sarapan yang terbaik?? Anda boleh memilih makan yang tinggi kalsium dan serat tapi rendah lemak. Contoh?? Anda boleh pilih untuk makan bijirin dengan susu, roti dsbg. Saya?? wajiblah sarapan dengan ESP Shaklee..kaya dengan protein, kalsium dan serat serta rendah lemak. Yummeh~!!
2) Srapan pagi mampu menurunkan berat badan
  • Fakta atau auta??? Ketika kita melakukan aktiviti dengan perut kosong, tubuh akan membakar kalori dengan lambat. Menurut ahli nutrisi "sarapan pagi setelah perut kosong semalaman dapat meningkatkan metabolisme"  Ertinya pembakaran kalori seharian kan menjadi lebih effisien~!! 
3) Sarapan tingkatkan kemampuan otak
  • Kajian yang dibuat di oleh pengkaji dari Universiti Swansea Wales membuktikan bahawa pelajar yang selalu sarapan mencatatkan purata skor 22% lebih tinggi berbanding pelajar yang tidak mengambil sarapan. Ketika anda bangun pagi, sebahagian besar tenaga (dalam bentuk glukosa dan glikogen) telah habis digunakan oleh aktiviti sehari sebelumnya.
  • Menurut pengkaji tersebut, glukosa adalah satu-satunya bahan bakar yang diperlukan oleh otak. Tanpa glukosa yang cukup, kita akan merasa lemah dan tidak berdaya.
4) Perlindungan terhadap penyakit jantung
  • Kajian menunjukkan, wanita sihat yang melewatkan sarapan akan berpontensi mengalami kadar kolestrol yang buruk. Paras LDL lebih tinggi berbanding wanita yang mengambil semangkuk bijirin bersama susu di pagi hari. Penyerapan serat yang tinggi menurunkan risiko penyakit jantung  sehingga 50%.
TIPS SARAPAN SIHAT

<3 Ambil 1-2 sudu ESP di 'shake' bersama susu rendah lemak kosong atau ditambah oat.
<3 Anda boleh juga 'shake' 1-2 sudu ESP bersama mana-mana minuman kegemaran anda.
<3 Boleh juga di 'shake' bersama buah-buahan yang anda suka untuk dijadikan smoothie..untuk memudahkan kerja saya selalu guna 'shake n' take' yang dibeli dari Lazada.com.my..promo plak..hehehe...

Kenapa ia sihat?? Jom tengok sendiri apa kata Shaklee~~

 
HUSNA 012-5533754
Your Shaklee Independent Distributor SID 918035
FB Page : Dina Health Care

No comments:

Post a Comment